Friday , 19 December 2014

Adakah manusia tidak akan masuk neraka jika hari hujan?

Pada setiap petang Jumaat, selepas solat Jumaat, selepas melayani para jemaah di Masjid, Imam dan putera lelakinya yang berumur 11 tahun akan keluar ke bandar untuk mengedarkan risalah bertajuk “Jalan Ke Syurga” dan juga menyampaikan ceramah agama. Pada petang Jumaat itu, seperti biasa Imam dan putera lelakinya akan keluar untuk mengedarkan risalah. Bagaimanapun pada petang tersebut keadaan di luar rumah sangat sejuk dan hujan pula turun dengan sangat lebat.

Budak itu memakai baju sejuk dan baju hujan dan berkata “OK ayah, saya sudah bersedia”. Ayahnya berkata “Bersedia untuk apa?”. Budak itu menjawab “Ayah, masa telah tiba untuk kita keluar mengedarkan buku-buku tentang Islam ini”. Ayahnya membalas “Anakku, di luar sana sangat sejuk dan hujan lebat pulak”. Dengan muka yang kehairanan, budak itu bertanya ayahnya, “Tetapi ayah, adakah manusia tidak masuk neraka jika hari hujan?”

Ayahnya menjawab, “Anakku, ayah tak akan keluar dengan cuaca begini..” Dengan nada sedih, budak itu bertanya, “Ayah, boleh tak benarkan saya pergi?”. Ayahnya teragak-agak seketika, kemudian berkata, “Anakku, awak boleh pergi. Bawalah buku ini semua dan berhati-hati”. Kemudian, budak itu telah keluar dan meredah hujan. Budak sebelas tahun ini berjalan dari pintu ke pintu dan lorong-lorong sekitar bandar. Dia memberikan risalah dan buku kepada setiap orang yang ditemuinya.

Setelah dua jam berjalan dalam hujan, akhirnya tinggal hanya satu naskhah padanya. Ketika itu dia telah basah kuyup dan berasa sejuk hingga ke tulang. Budak itu berhenti di satu penjuru jalan sambil mencari seseorang untuk diberikan buku tersebut. Namun keadaan di situ lengang. Kemudian dia berpatah balik ke rumah pertama yang dia lalu di lorong itu. Dia berjalan di kaki lima menuju ke rumah tersebut. Bila sampai di pintu hadapan, dia menekan suis loceng namun tiada sesiapa yang membuka pintu. Dia tekan lagi dan lagi, tetapi masih tiada jawapan. Dia tunggu lagi tetapi masih tiada jawapan.

Akhirnya dia berpaling untuk meninggalkan rumah tersebut, tetapi seperti ada sesuatu yang menghalangnya. Dia kembali ke pintu itu dan menekan lagi suis loceng dan buat pertama kalinya mengetuk pintu dengan kuat. Dia tunggu, kemudian seperti sesuatu di anjung rumah itu menghalangnya supaya jangan pergi. Dia menekan suis loceng sekali lagi dan kali ini dengan perlahan pintu dibuka.

Berdiri di hadapan pintu itu seorang perempuan tua yang berwajah kesedihan. Dengan perlahan perempuan tua itu bertanya, “Apa yang boleh saya bantu awak, wahai budak?”.

Dengan senyuman serta mata yang bersinar yang boleh menyinarkan bumi, budak itu berkata, “Makcik, saya mohon maaf kalau saya telah mengganggu makcik. Saya hanya ingin memberitahu bahawa Allah sangat sayang dan sentiasa melindungi makcik. Saya datang ini hendak memberikan sebuah buku yang terakhir ada pada saya ini. Buku ini menerangkan semua tentang Tuhan, tujuan sebenar Tuhan menjadikan kita dan bagaimana untuk mencapai kebahagiaan daripada-Nya” .

Kemudian, budak itu menyerahkan buku terakhir itu dan berpaling untuk balik. Sebelum berjalan balik, perempuan itu berkata, “Terima kasih ya anak dan semoga Tuhan memberkatimu” .

Selepas solat Jumaat pada minggu berikutnya, Imam menyampaikan ceramah agama seperti biasa. Dia menamatkan ceramahnya dengan bertanya, “Ada sesiapa yang ingin bertanya soalan atau ingin berkata sesuatu?”.

Dengan perlahan, di barisan belakang di kalangan tempat duduk muslimat, suara seorang perempuan tua kedengaran di speaker, “Tiada di kalangan jemaah yang berkumpul ini mengenali saya. Saya tidak pernah hadir sebelum ini. Sebelum hari Jumaat yang lepas, saya belum lagi memeluk agama Islam bahkan tidak terfikir langsung untuk memeluknya. Suami saya telah meninggal dunia beberapa tahun yang lalu, meninggalkan saya sebatang kara, saya benar-benar keseorangan di dunia ini.”

Pada petang Jumaat yang lepas, ketika cuaca sejuk dan hujan lebat, saya telah bertekad untuk membunuh diri kerana sudah putus harapan untuk hidup. Jadi saya mengambil seutas tali dan sebuah kerusi lalu menaiki loteng di rumah saya. Saya ikat tali tersebut dengan kuat pada kayu palang di bumbung rumah kemudian berdiri di atas kerusi, hujung tali satu lagi saya ikat di sekeliling leher saya. Sambil berdiri di atas kerusi, saya berasa benar-benar keseorangan, patah hati. Saya hampir-hampir hendak melompat tiba-tiba loceng pintu berbunyi di tingkat bawah dan saya tersentak. Saya berfikir untuk menunggu sebentar, dan pasti orang itu akan pergi. Saya tunggu dan tunggu, tetapi bunyi loceng semakin kuat dan bertubi-tubi. Kemudian orang yang menekan suis loceng itu, mengetuk pintu pula dengan kuat. Saya berfikir sendirian lagi “Siapalah di muka bumi ini yang boleh buat begini? Tiada siapa pernah tekan suis loceng itu atau nak berjumpa dengan saya”. Saya longgarkan tali ikatan di leher dan kemudian pergi ke pintu hadapan. Ketika itu bunyi loceng kuat dan semakin kuat.

Bila saya buka pintu dan lihat, sukar untuk dipercayai oleh mata saya, di anjung rumah saya itu berdiri seorang budak yang sangat comel yang bersinar wajahnya seperti malaikat, tidak pernah saya jumpa sebelum ini di dalam hidup saya. Budak itu tersenyum. Oh! Saya tidak dapat hendak gambarkan kepada anda semua. Perkataan yang keluar daripada mulutnya menyebabkan hati saya yang telah lama mati tiba-tiba hidup semula, seruan budak itu seperti suara bayi yang sangat comel. “Makcik, saya datang hendak memberitahu bahawa Allah sangat menyayangi dan sentiasa melindungi makcik”. Kemudian dia memberikan kepada saya sebuah buku bertajuk “ Jalan Ke Syurga” yang saya sedang pegang ini.

Bila “malaikat kecil” itu telah pulang meredah sejuk dan hujan, saya menutup pintu dan membaca dengan perlahan setiap perkataan yang tertulis di dalam buku tersebut. Kemudian saya naik semula ke loteng untuk mendapatkan semula tali dan kerusi. Saya tak perlukannya lagi.

Oleh sebab di belakang buku ini ada tertera alamat tempat ini, saya sendiri datang ke masjid ini ingin mengucapkan syukur kepada Tuhan. Tuhan kepada budak kecil yang telah datang tepat pada waktunya, yang dengan demikian telah terhindar jiwa saya daripada keabadian di dalam neraka.

Ramai yang berada di dalam masjid ketika itu menitiskan air mata. Mereka melaungkan TAKBIR…ALLAHU AKBAR…gemaan takbir bergema di udara. Imam iaitu ayah kepada budak itu turun dari mimbar pergi ke barisan hadapan di mana “malaikat kecil” itu sedang duduk.

Dia mendakap puteranya dengan air mata keluar tanpa disedarinya. Mungkin tidak ada jemaah yang memiliki saat yang lebih mulia ini dan mungkin di alam semesta ini belum pernah melihat seorang ayah yang penuh kasih sayang dan penghormatan terhadap anaknya.

Maksud firman Allah dalam Surah al-Maidah ayat 3:
“Pada hari ini, orang-orang kafir telah putus asa (daripada memesongkan kamu) dari agama kamu (setelah mereka melihat perkembangan Islam dan umatnya), sebab itu janganlah kamu takut dan gentar kepada mereka, sebaliknya hendaklah kamu takut dan gentar kepadaKu. Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu agama kamu, dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu, dan Aku telah redakan Islam itu menjadi agama untuk kamu, maka sesiapa yang terpaksa kerana kelaparan (memakan benda-benda yang diharamkan) sedang ia tidak cenderung hendak melakukan dosa (maka bolehlah ia memakannya), kerana Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani”

Artikel asal: pautan

Comments

  1. […] This post was mentioned on Twitter by syahirul.com, syahirul.com. syahirul.com said: Adakah manusia tidak akan masuk neraka jika hari hujan?: Pada setiap petang Jumaat, selepas… http://goo.gl/fb/uzBZY […]

  2. iffayuna says:

    ishhhhhh terharu =(

  3. lau says:

    cam pernah baca cerita nih je

  4. ash kutcher says:

    x tau kenapa aku nangis baca entry ni.
    trima kasih pge sbb share entry nih.

  5. anep says:

    sangat menarik. sy slalu sedih baca kisah2 yang seperti ini. mohon sy linkkan kamu punya entry ne ya. nt kamu singgahla ke blog sy. InsyaAllah.

  6. rashid says:

    Kanak-kanak kalau terbuka hati mereka, akan menjadi insan yang cerdik mindak dan mulia akhlaknya..moga dapat anak seperti ini..

  7. Shida says:

    masyaAllah… =(

  8. burn says:

    banyak nya dosa ku tuhan…

  9. Azran_Princess says:

    Uhukuhuk…. tetiba ternangis plak baca entri nih… dan2 pegang tisu ngadap PC kt opis nih….

  10. komeng says:

    Macam tak logik pula jalan cerita dia ni… tak sedih langsung cuma nilai2 murni diterapkan dalam citer ni.

  11. amirulfaiz says:

    Wah, bermotivasi kisah ini. Meningkatkan semangat saya untuk membuat kebaikan.

  12. Nuar says:

    Masya’ALlah begitu tingginya nilai murni yg ada pd bdk kecil ini..Tersentuh hati sy membacanya.Tq saudara syahirul, mohon share yew

  13. buaya says:

    salam ziarah

    selamat dtg ke blog sy dan menjadi follower sekali k

  14. wazy says:

    terasa sebak pula apabila membaca enti kali ni

  15. fendidahada says:

    kuasa tuhan menyedarkan manusia..moga berada dalam bimbingan ilmu….

  16. nakbebel says:

    subhanallah. Semua cerita cerita dekat sini satu inspirasi. best !

  17. SyafzMagz says:

    Semoga ini dapat menyedarkan kita semua…

  18. Notakaki says:

    terima kasih shah..atas perkongsian cerita ni..buat aku sedar..

  19. mohd zawawi says:

    izinkn sy share ye…

  20. aida90 says:

    subhannallah… =(

  21. helmi bin abdullah says:

    subhannallah…semoga kita sedar semua yea.sesiapa yg terbaca mesti tersentuh..

  22. muhammad syafiq ghazali says:

    terbaik, =( ….InsyaAllah you find your way

  23. Mr. Kamikaze says:

    saya reblog entri ini.. sekian terima kasih.. hehe..

  24. komeng says:

    menangis ana bce cerita ni..sgt2 terharu..takbir!!ALLAHUAKBAR!!! =(

  25. Aliff says:

    Mintak share ya..:)

  26. Halawatul Insyirah says:

    menangis saya membace cerita ini. sebuah cerita yang menarik. :8

  27. suziana says:

    betapa besar pahala yg budak tu dptkn.subhanallah,alhamdulillah,allahhuakbar lailahaillah.budak tu mmg betul2 mendapat hidayah dr Allah

  28. Luqman Azmi says:

    :8 nice entry..love it

  29. cahaya malam says:

    sedih. moga moga ada lagi manusia sebegini. yang membawa seseorang ke jalan kebenaran :) =(

  30. Mis NuruL says:

    sangat sedih sangat menarik.. terima kasih atas kisah ini =(