Saturday , 20 December 2014

Manusia terakhir yang memasuki syurga

Dari Abu Hurairah r.a. katanya: “Bertanya orang banyak kepada Rasulullah s.a.w: “Apakah kami akan melihat Zat Allah di hari kiamat kelak ya Rasulullah?” Jawab baginda: “Apakah kamu terhalang memandang bulan purnama raya?” Jawab mereka itu: “Tidak!”. Berkata pula Rasulullah s.a.w: “Adakah kamu sukar melihat matahari ketika tidak awan menutupinya?” Jawab mereka itu: “Tidak tuan!” Maka berkata Rasulullah s.a.w: “Demikianlah jelasnya kamu akan dapat melihat Allah kelak.”

Kemudian Rasulullah s.a.w meneruskan perkataannya, kata beliau: “Pada hari kiamat nanti Allah akan mengumpulkan semua manusia lalu bertitah: “Hendaklah tiap-tiap orang mengikut siapa/apa yang disembahnya didunia.” Mendengar itu maka penyembah matahari mengikut matahari, penyembah bulan mengikut bulan, pemuja thoghut mengikut thoghut dan di dalam rombongan mu’min (yang belum bergerak) terdapat pula kaum munafiq.

Kemudian Allah Taala datang kepada mereka itu dengan wajah yang tidak dikenal, lalu berkata: “Aku Tuhanmu.” Maka jawab mukminin: “Kami berlindung kepada Allah dari godaanmu! Kami tidak akan bergerak dari sini sebelum datang Tuhan kami yang sejati, dan apabila Ia datang kepada kami, dapat kami mengenalNya.”

Setelah itu Allah Taala datang kepada mereka dengan rupaNya yang dikenal oleh orang-orang Mukmin itu, lalu berkata: “Aku Tuhanmu”. Maka dijawab kaum mukmin: “Benar, Engkaulah Tuhan kami, mereka itupun segera mengikutNya.” Berkata pula Rasulullah s.a.w “Nun disana di atas api neraka dibentangkan titian, maka umatkulah yang pertama menyeberang titian itu. Pada saat itu tak seorang pun dibenarkan berbicara kecuali Rasul-Rasul pesuruh Allah; seruan Rasul-Rasul ketika itu: Oh Tuhan! selamatkanlah, selamatkanlah!”

Ditengah-tengah api neraka itu terdapat banyak besi-besi melengkung seperti lengkung pancing, seperti duri sa’dan.” Kata Rasulullah s.a.w kepada sahabat-sahabat yang hadir: “Adakah kamu pernah melihat sa’dan?” Jawab mereka: “Ya!” “Seperti duri sa’dan itulah bentuk besi-besi itu, hanya saja besarnya tidak terkira, dan itu kelak yang akan mengait manusia yang sedang meniti, menurut imbangan dosa masing-masing. Yang beriman akan terlepas dari kaitannya dan yang berdosa, terkena , tetapi akhirnya dilepaskan.”

Setelah Allah selesai mengadili hamba-hambaNya dan berkehendak dan mengeluarkan penghuni neraka dengan rahmatNya, dititahkanNya kepada malaikat-malaikat untuk mengeluarkan mereka yang diberiNya rahmat, kerana di dunia mereka tidak menyekutukan Allah dengan sesuatu apa pun. Malaikat-malaikat yang mendapat perintah itu pun dapat mengenal orang-orang yang berkata “tiada tuhan yang disembah kecuali Allah” dengan adanya bekas sujud sembahyang yang memang tidak dimakan api neraka.

Kemudian segeralah Malaikat-malaikat itu mengeluarkan mereka dalam keadaan hangus rentung, kemudian dituangkan ketubuh masing-masing air hidup, maka tumbuhlah masing-masing kerana air itu seperti tumbuhnya jenis biji setelah banjir surut.

Setelah hal itu selesai seluruhnya, rupanya disana masih tinggal seorang lelaki yang menghadap mukanya ke neraka dialah yang terakhir sekali masuk ke dalam syurga. Kepada Allah ia bermohon dengan bersungguh-sungguh agar mukanya dapat dipalingkan dari api neraka itu, dengan alasan bau dan nyalaannya telah menghancur luluhkan dirinya. Demikianlah permohonan itu berkali-kali diulangnya.

Kemudian Allah berkata kepadanya: “Kalau Aku kabulkan permintaan ini apakah tak ada permohonan yang lain lagi?” Jawab orang itu: “Tidak!” dan ia berjanji keras kepada Allah bahawa ia tidak akan meminta sesuatu apapun lagi. Permohonan orang itu pun dikabulkan Allah Taala. Setelah terlihat olehnya kemewahan syurga, terdiamlah ia beberapa lama.

Kemudian ia bermohon lagi kepada Allah agar dapat disampaikan ke pintu syurga itu, Berkata Allah kepadanya: “Bukankah engkau telah berjanji keras tak akan meminta apa-apa lagi? Celaka anak Adam ini! Alangkah pemungkirnya!” Maka orang itupun bermohon kedua kalinya kepada Allah serta berjanji pula tak akan menambah permohonannya lagi.

Setelah permohonan orang itu dikabulkan Allah dan terlihatnya kemewahan syurga, terdiamlah ia beberapa lama. Kemudian ia bermohon kepada Allah magar dapat disampaikan ke pintu syurga. Setelah ia tiba di sana terbukalah pintu syurga itu selebar-lebarnya, dan dilihatnya segala kenikmatan dan kegembiraan, kemewahan yang ada di dalamnya. Dia tercengang takjub dan tak dapat berkata-kata. Kemudian ia bermohon pula ketiga kalinya agar dapat dimasukkan ke dalamnya, seraya berjanji seperti janji yang lampau. “Alangkah pemungkirnya kamu hai anak Adam!” kata Allah Taala kepadanya. Jawabnya: “Oh Tuhan! jangan kiranya hamba ini menjadi orang-orang yang celaka.” Demikianlah permohonan itu diulang-ulang, akhirnya tertawalah Allah Taala seraya bertitah: “Masuklah engkau ke dalam syurga ini!”

Maka apabila masuk ke dalamnya , bertitahlah Allah: “Sekarang dapatlah engkau mencita-citakan apa saja keinginanmu!” Orang itupun segera bermohon berbagai-bagai permintaan dan mencita-cita bermacam-macam kenikmatan sehingga Allah Taala memperingatkannya kepada soal-soal yang tertentu dari kenikmatan yang tak diketahuinya. Akhirnya apabila orang itu telah merasa puas, berkatalah Allah Taala kepadanya: “Nikmatilah kemewahan yang telah ada ini, bahkan akan ditambah lagi dengan berbagai nikmat sebanyak itu pula. (Hadith Sahih Riwayat Imam Muslim)

Dalam hadith lain diceritakan:

Abdullah bin Mas’ud r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: Sesungguhnya aku benar-benar tahu ahli Neraka yang terakhir keluar dari sana dan ahli Syurga yang terakhir masuk ke Syurga iaitu seseorang yang keluar dari Neraka secara merangkak lalu Allah Taala berfirman kepadanya: Pergilah, masuklah ke dalam Syurga, maka dia pun mendatangi Syurga, tetapi terlintas di fikirannya bahawa Syurga itu telah pun dipenuhi. Oleh itu dia kembali dan berkata: Wahai Tuhanku, aku telah temui Syurga itu namun ianya telah penuh. Allah Taala berfirman: Pergilah, masuklah ke dalam Syurga, maka dia pun mendatangi Syurga, tetapi terlintas di fikirannya bahawa Syurga itu telah dipenuhi lalu kembali semula dan berkata: Wahai Tuhanku, aku telah temui Syurga itu tetapi ianya telah penuh. Allah berfirman: Pergilah, masuklah ke dalam Syurga kerana sesungguhnya ianya untukmu seumpama dunia dan sepuluh kali gandanya atau sesungguhnya ianya bagimu sepuluh kali ganda dunia. Lelaki itu berkata: Adakah Engkau mengejekku atau mempermain-mainkan aku, kerana Engkau adalah Maharaja? Maka Abdullah bin Mas’ud berkata: Aku benar-benar melihat Rasulullah s.a.w tertawa sehingga ternampak gigi geraham baginda dan dikatakan: Itulah Ahli Syurga yang paling rendah kedudukannya. (Hadith Sahih Riwayat Imam Muslim)

Comments

  1. muhammad amin says:

    xsangka Allah pun ada sifat humor… :D
    “Ya Allah jadikanlah aku diantara orang2 yg bertakwa dan beriman..”
    amin..

    1. layakkah sifat humor itu dinisbahkan kepada Allah?
      Maha Suci Allah daripada segala sifat yang tidak sempurna..

      1. muhammad amin says:

        expresi muka tu septtnya senyum.. :) ..bukannya memandang sinis silap tekan expresi muka…
        maafkan saya..

      2. Fitri says:

        Salam, saya tak tahu nak tulis mcmana, ape yg ade kt dalam kepala sy skrg ni sy taktahu mcmana nak keluarkan untuk faham kan org….

        Kalu ikut yg saya faham la, Allah ta’ala itu pun ada serious ada humor. Dia kan Maha Sempurna.

        Allah ta’ala jdkan sifat binatang yg kadang2 menggelikan hati kita, sebab Allah ta’ala itu “penghibur”…betul tak?

        Tak bergerak satu zarah melainkan dgn izin dia, betul? Kita rasa berahi atau bernafsu tgok lain jantina sebab Allah ta’ala izinkan, takkan (maaf kata) Allah ta’ala gila sex?

        Bagi sy, Allah ta’ala byk tunjukkan tanda2 kewujudan dan kebesaran Dia kt kita, tak mustahil akhirat esok, kita akan melihat sifat n zat Allah ta’ala yg Maha Sempurna.

        Takkan Allah ta’ala sentiasa serious? Maksud sy walau Dia “tak serious” (ketawa, senyum, gembira), Dia Maha Benar, bukan mcm kita gurau2 tp dlm gurauan tu ada tolak ansur dalam hukum… faham ke maksud sy ni?

        Moga Allah ta’ala bg kefahaman kepada yg Dia kehendaki….

        Wassalam…

      3. chixx says:

        Allah ade blake sgala2 sifat2. tp kite mkhluk jgn kate sifat klakar ke srius ke, sama mcm kite mnusia. pgg lam ati, sifat Allah samada marah, lawak, syg, kasih, jujur atau ape2 pn xsame cam kite. bile t’lintas lam ati mcm ‘eh Allah pn klaka jgk ek’.. bila ade pkiran cmtu jus ingat,, sifat Allah,,,bkn mcm kite. so,jgn pikir,,,snang. hehe :)

      4. chixx says:

        lupe…..
        n jus ingat jek sume sifat tu Die y punye. kite mnusia, xperlu nk ukur, nk tmbang

  2. Akmal Azim Hamzah says:

    tu ar..
    saya x tau pun ALLAH ada sifat bergurau..huhu

  3. Danial Sabri says:

    Biar betul??

  4. helmirazh says:

    semua dari Allah itu benar..tak layak kita sifatkan Allah dgn apa2 sifat yg makhluk ada..
    kita saja yang rasa ianya satu gurauan..sbb tu nabi s.a.w pun ketawa, kerana nabi juga manusia yg hatinya boleh tercuit hibur dgn peristiwa tu..
    [sekadar pendapat]

  5. (: says:

    T^T belum tentu dpt jadi yang terakhir

  6. aishah says:

    assalamualaikum wbt. sifat ALLAH SWT tidak sama seperti manusia. jangan mempersoalkan kenapa dan berfikir panjang lebar. boleh terbatal aqidah jika berfikir terlalu dalam. wallahualam.

  7. fazil says:

    malunya hambu MU ini ya Allah

  8. cahaya says:

    astafirullah alazim.. ALLAH ade 20 sifat je..mane ade sifat bergurau..

    1. iz says:

      cahaya.. sifat Allah itu banyak tak terkira.. yg 20 tu yg kite patut tau.. takkan Allah ade sifat yg terbatas? Allah itu Maha Kuasa atas segala2nya.. tidak terhad sifat Allah itu.. wallahu’alam

  9. fendy says:

    Wallahualam…perbanyakkan amalan…

  10. RIANFIZI says:

    MAHA BESAR DAN MAHA SUCI ALLAH S.W.T ;)