Tag Archives: Sunnah

Nafkah: Apa yang perlu suami dan isteri tahu

PENGERTIAN RINGKAS NAFKAH Apakah itu nafkah? Nafkah ialah membelanjakan harta untuk sesuatu yang baik, atau untuk dirinya dan untuk orang-orang yang di bawah tanggungannya seperti isteri atau anak. [Imam Nawawi dalam Raudah at-Talibin, 6/449] KEPADA SIAPAKAH NAFKAH ITU PATUT DISALURKAN? Nafkah itu dibahagikan kepada dua jenis, iaitu nafkah untuk diri sendiri dan juga nafkah untuk orang lain. Nafkah kepada orang ... Read More »

Poligami: Tak minat ke?

TAK MINAT KE? Sang faqir seringkali diajukan oleh sahabat-sahabat, kebanyakannya dalam bentuk gurauan, dengan soalan; “Bila hendak tambah cawangan lagi? Kalau ada 2 mudah uruskan urusan…” Lazimnya sang faqir akan tersenyum sahaja. Adakala ada dari kalangan sahabat begitu bersungguh untuk berpoligami dan kalimat yang sering mereka garistebalkan adalah Sunnah, sang faqir akan soalkan semula, “Berapa banyak sunnah Sayyiduna Rasulullah Shallallahu ... Read More »

Persepsi: Jubah, Serban, Tudung Labuh, Niqab

PERSEPSI Berjubah besar, serba hitam, bertudung labuh dan memakai niqab. Apatah lagi melihat suaminya pula memakai jubah, berkain pelekat dan berserban. Apabila di mata masyarakat, kebanyakan (bukan semua), persoalan dan jawapan yang keluar dari corak pemikiran mereka adalah : “Awak pengikut arqam ye dulu?” “Awak Jemaah Tabligh, kan… Selalu keluar ke mana?” “Jenis pentaksub puak Ya hanana tu…” “Dah macam ... Read More »

Nikah khitbah: Surat untuk ibu bapa

Assalamualaikum kepada ayah yang ku kasihi dan bonda yang ku cintai. Apa khabar dengan keluarga di Malaysia? Semoga hendaknya dalam keadaan sihat dan mendapat rahmat Allah sentiasa. Along pun tak berapa jelas mengapa along nak tulis surat ni kepada mak dan ayah. Rasanya sepanjang hidup ni, jarang benar along tulis surat untuk mak dan ayah. Selalunya kalau ada apa-apa pun, ... Read More »