Ucaplah tahniah atas kematian isteriku

Seorang lelaki telah berumahtangga dengan seorang wanita solehah. Hasil dari perkahwinan ini pasangan tersebut telah dikurniakan beberapa orang anak lelaki dan perempuan. Kehidupan mereka sekeluarga sungguh bahagia dan sejahtera. Si isteri sewaktu hidupnya, adalah seoarang wanita yang beriman dan bertaqwa, berakhlak mulia dan rajin beribadah, dia juga adalah isteri yang setia dan taat kepada suaminya, seorang ibu yang penyayang dan sebaik-baik pendidik kepada anak-anaknya.

Rumah tangga yang indah ini kekal selama 22 tahun, sehinggalah si isteri meninggal dunia. Setelah jenazah si isteri diuruskan dengan sempurna, disolatkan dan dikebumikan, maka semua ahli keluarga, saudara-mara dan kaum kerabat berhimpun di rumah si suami untuk mengucapkan takziah. Kesemua yang berhimpun itu mahu mengucapkan kata-kata yang boleh meringankan dan mengurangkan rasa pilu dan kesedihan si suami kerana kehilangan isteri yang paling dikasihi dan dicintai.

Namun demikian, sebelum sempat sesiapa pun berkata-kata, si suami telah berkata, “Semoga tidak ada sesiapa pun dari kamu yang mengucapkan takziah kepadaku sebaliknya dengarlah kata-kataku ini.” Semua yang berhimpun terkejut dan terdiam dengan kata-kata si suami itu. Si suami meneruskan kata-katanya, “Demi Allah, tiada Tuhan yang berhak disembah melainkanNya, sesungguhnya hari ini adalah hari yang paling bahagia dan gembira bagiku, lebih gembira dan bahagia dari malam pertamaku bersama isteriku itu.

Maha Suci Allah Ta’ala, sesungguhnya isteriku itu adalah sebaik-baik wanita bagiku, kerana ia sentiasa mentaatiku, menguruskan diriku dan anak-anakku dengan sebaik-baiknya dan juga ia telah mendidik anak-anakku dengan sempurna. Aku sentiasa bercita-cita untuk membalas segala jasa baik yang dilakukannya kepada diriku.

Apabila dia meninggal dunia aku teringat sebuah hadith Nabi Muhammad S.A.W: ‘Mana-mana wanita yang meninggal dunia sedang suaminya redha kepadanya pasti akan masuk ke dalam syurga’. Tatkala meletakkan jenazahnya di dalam lahad, aku telah meletakkan tanganku di kepalanya dan aku berkata: Wahai Tuhanku, Aku sesungguhnya redha kepadanya, maka redhailah dia. Ku ulang-ulang kata-kataku itu, sehingga tenang dan puas hatiku.

Ketahuilah kalian, sesungguhnya aku di saat ini amat berbahagia dan bergembira, tidak dapat ku gambarkan kepada kalian betapa hebatnya kebahagian dan kegembiraan yang ku rasakan ini. Maka barang siapa yang telah bercadang untuk mengucapkan takziah kepadaku atas kematian isteriku itu, maka janganlah kamu melakukannya. Sebaliknya ucapkanlah tahniah kepadaku, kerana isteriku telah meninggal dunia dalam keadaan aku redha kepadanya. Semoga Allah Ta’ala menerima isteriku dengan keredhaanNya.”

26 comments

  1. terima kasih untuk perkongsian ni. walaupun pendek je tp dlm sekali maksudnya. insyaAllah sma2 kita berusaha ke arah kebaikan. binalah rumah tangga yg sentiasa berada di atas landasan-Nya

  2. Aduh.. betul jugak, barang siapa bersedih di atas kematian isterinya, dilihat seperti suami itu tidak redha akan kematian isterinya kan.. Huhuhu… betapa besarnya hati si suami dalam citer tu.. tabik springg la..

  3. inilah cinta dunia dan akhirat

  4. i=( wish I will get one like that.. Tk atas perkongsian ni.. Sweet..

  5. rabiatul adawiyah

    =(

  6. mintak izin share kt blog yer ..

  7. Ha kalau mcm tu,bile suami meninggal pakat2 ucap tahniah ye..nak2 kalau suami jns curang,kaki pukul..

  8. simple tp bawak makna yg besar..
    tq2..
    =(

  9. Y allah…indahnya

  10. bagaimanakah nasib wanita yg bersuamikan lelaki yg tidak tahu mengharagi….?

    suami jenis ini tentu saja tidak ambil peduli, jauh sekali terlintas di fikiranya untuk meredhai….

  11. sangat menyentuh perasaan.

  12. semoga saya bertemu dgn suami seperti ini dan menjadikan isterinya sebagai contoh…

  13. sebak la pulak

    nak nangis =(

  14. kadang kala letih melayan kerenah seorang isteri~~~ ku harap seorang isteri boleh menghargai suamminya, bukan besar pon, cukuplah sekadar memahami

  15. Mohon share untuk dikongsi buat pengajaran bersama kawan2..shukran =)

  16. Syahdu betul rasa bila membaca nya… =(

  17. Ya Allah………Ampunilah segala dosa2ku…amenn

  18. info yg berguna…kita mesti redha dgn ketentuan Allah… 🙂

  19. mohon share kat fb saya ye..

  20. maksud redho itu banyak.situasi suami itu dlm meredhai isterinya ketika isterinya masih hidup dlm berkhidmat kpdnya ..maka pastilah ada salah silap .sedangkan lidah lagikan tergigit…maka redhao itu lh yg di maksudkn ..adapun merdhai pemergian isteri adalah suatu bentuk kehambaan…sekadar pandangan wallahua’lam 😀

  21. thanks for sharing 🙂

  22. hope to have that sweet moment

  23. mohon share ye..trima kasih

  24. huhu..mengalir air mata sy baca ni..semoga kita dpt keredhaan suami dunia dan akhirat…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*